CASTELUL KENDEFFY – Hateg

CASTELUL KENDEFFY – Sintamaria-Orlea – Tara Hategului

Monument de arhitecturã, castelul a fost construit în 1702 în stil baroc. Este atribuit familiei Kendeffy. În 1982 a fost transformat în hotel, care a functionat pana la retrocedare. Castelul este proprietate particulara.

Castelul Kendeffy se afla aproape de centrul localitatii, se înalta deasupra drumului care leaga satele Râu de Mori si Sântamaria Orlea. Cladirea are un plan aproape dreptunghiular si este compusa din trei unitati, si atrage atentia asupra sa mai ales datorita turnului sau monumental. Castelul plasat pe o înaltime delimitata printr-un parapet construit din piatra si caramida, si accesibil prin doua rampe, are un aspect predominant neogotic, prin urmatoarele elemente arhitecturale: turnul, balustrada cu crenel, fiale, ferestre în arc frânt, balconul mic, si datorita compozitiei sale asimetrice.

Date istorice

Familia Kendeffy era de origine cumana, prima atestare documentara a acesteia datând din anul 1236. Ioan, fiul lui Kende din Râu de Mori, a fost scutit de orice serviciu cnezial de voievodul transilvan în anul 1406, iar în 1415 a avut deja privilegiu nobiliar. Regele Sigismund daruieste susnumitului Ioan blazon familial. Ioan a avut doi fii, astfel familia s-a despartit în doua ramuri, cea de Kendeffy si cea de Kenderessy. Ambii frati au primit drept de palos de la regele Matia Corvinul.

Ridicarea pe plan politic si economic a familiei a fost posibila mai ales prin casatorii, efectuate cu membrii familiilor de nobili înalti, în acest mod familia Kendeffy a procurat mosii întinse în partea de sud a comitatului Hunedoara, în regiunea Hategului. Familia a detinut trei resedinte impunatoare în zona: în Râu de Mori se afla conacul stravechi al familiei, castelul din Cârnesti a fost construit între anii 1871–1875, în stil neorenascentist, iar castelul din Sântamaria Orlea a avut mai multe faze de constructie.

Prima dovada scrisa a constructiilor efectuate la Sântamaria Orlea este un contract din anul 1777, referitor la construirea edificiului. La aceasta faza de constructie se refera si placa comemorativa plasata deasupra intrarii principale, care marcheaza data de 1782. Contele Elek Kendeffy (?–1783) a construit un castel baroc reprezentativ probabil pe fundamentele unui conac precendent, dupa ce a primit titlul de conte. Pe placa e gravata urmatoarea inscriptie:

AEDES/ QUAS HOSPES VIDES/ NON TAM OPERIS MOLE ET ORNATU/ QUAM/ QUIETATAE/ HABITATIONIS COMMODITATE/ ILLUSTRES/ DEO IPSO/ SUMMO ET EX SUPERANTISSIMO/ DIVINARUM HUMARUMOUE [sic!] RERUM/ RECTORE/ FATORUMQUE ARBITRO/ QUO SINE FRUSTRA LABORATUR/ AUXILIUMN [sic!] TE/ FELICITER CONSTITUIT/ ALEXIUS KENDEFI/ COMES DEI [sic!] MALOMVIZ/ SACR[AE] CAES[ARAE] REGIAEQ[UE] ET APOST[OLICAE]/ MAIEST[ATIS] IN SUMMO M[AGNI]. PRINCIP[ATUS] TRANSYLV[ANIAE]/ SENATU CONSILIARISQ[UE] ACT[UALIS] ET INT[IMUS]/ CUM CONIUGE CARISSIMA/ CHRISTINA BETHLENIA/ NATA COMITISSA/ EASQUE [sic!]/ DEO STATORI/ CARIS PIGNORIBUS ET AMICIS/ EX VOTO DICAVIT/ ANNO AE[RAE?/TATIS?] CH[RISTI] MDCCLXXXII. (În traducere libera: Cladirea pe care o vezi, straine, nu se distinge datorita muncii enorme si prin decoratile sale, ci datorita linistii si a confortului unei locuinte calme, pe care cu ajutorul Dumnezeului cel mare, directorul si aparatorul întelept al treburilor divine si terestre, fara a carui sfat orice munca ar fi în zadar, a construit-o Elek Kendeffy, conte de Râu de Mori, consilierul intim al altetei sale imperiale si regale, si a marelui principe al Transilvaniei, cu sotia sa iubita, contesa Krisztina Bethlen, cu copiii sai, au fagaduit-o pentru Dumnezeu în anul 1782.) Din constructia castelului baroc s-au pastrat cornisa aripii estice si boltile semicilindrice cu penetratii din interior.

Parcul castelului

Dupa moda secolului al XIX-lea, Árpád Kendeffy a dorit amenajarea unui parc englez în jurul castelului, fiind constient de faptul, ca parcul si castelul formeaza o unitate organica si muntile Retezatului confera un fundal perfect pentru peisajul romantic al parcului. Peisagistul Wilhelm Klensky a elaborat un proiect detaliat în anul 1874 pentru parcul Kendeffy. În fata castelului a fost plasata o terasa cu partere goticizante, decorate cu vase de mari dimensiuni. La bazele terasei se afla o statuie a lui Venera dormind, si lânga aceasta se întindea un mic umbrar cu trandafiri, care a cuprins un pavilon si statuia lui Flora. Klensky a relatat si despre existenta unui lac artificial, a carui golfuri se dispareau în spatele unor grupuri de plante aranjate pitoresc. Lânga lac se afla un grup statuar feminin, care parca contempla frumusetile parcului. În parcul de dimensiuni relativ reduse se gasea o varietate bogata de arbori.

Castelul Kendeffy cu volumetria sa variata evoca aspectul cetatilor medievale franceze si este un interesant exemplu transilvanean al fenomenului, cât de important era în aspiratiile de reprezentare ale aristocratiei construirea rezidentei sale nobiliare.